Syltgömmor

syltgömmor

Idag bakades syltgömmor i mitt kök. Hade en del syltslattar som bara stod så använde upp dem.
Receptet är vanligt Hallongrottrecept med lite modifikation.

ca 25 st
125 g smör
2 dl fullkornsvetemjöl
0,7 dl socker
0,5 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
ca ,5 dl valfri sylt/marmelad.

Smält smöret och vispa poröst med sockret. Sikta i de torra ingredienserna och blanda till degen.
Rulla valnötstora bollar och tryck till dem o mitten på antingen papperformar eller aluminiumformar som ovan.
Tryck till i mitten av kakorna och klicka i en liten klick valfri sylt/marmelad. Jag gjorde på hallonsylt, rabarbersylt, apelsinmarmelad och färska blåbär jag hade över i kylen.

In i ugn ca 10-12 min på 200 grader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0