Emmas lussebullar

Lussebullar på Emmas vis
Denna gång gjorde jag en liten sats, på en halvsats med grund i recept från min gamla Hemkunskapsbok.
1 pkt torrjäst eller 25 gram jäst
1 dl varm mjölk
1 msk sirap
25 gram smör
0,5 dl kesella
1 krm salt
2-3 dl fullkornsmjöl
1 pkt saffran + 1 tsk socker att mala i mortel
ca en näve russin till degen + extra till dekoration
1 ägg till pensling
Värm mjölken och smält smöret+kesella. Vispa jästen tills den löst upp sig, stör över saltet, sirapen och russinen Blanda i saffaran + mjölet. Knåda tills degen är len. Jäs under duk i ca 40 min.
Forma lussekatter, beroende på hur stora man vill ha dem, jag gjorde mini så det blev ungefär 10 stycken. Låt dem sedan jäsa i ungefär 10 min till.
Pensla med ägg och tryck dit russin.
Grädda i ungefär 10 min i 225 grader(varmluftsugn)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0