Mormors bok

När mamma rensade i sina skåp hittade hon massa fina kokböcker från mormor. Den gröna syltboken är från 50-talet. Det finns många bra recept och tips i den, som man kanske inte får idag på samma sätt.
Jag provade att koka citrus och morotsmarmelad från boken för ett tag sedan. Smask.
Jag gjorde en halvminisats, eftersom jag inte visste om det skulle lyckas. Det lyckades dock.
Till ca 2 småburkar:
3st rivna morötter
10st blandade citrusfrukter (apelsin, citron, lime, manadrin),
(0,5-1dl vatten, beroende av hur mkt juice som pressas ut)
ca. 1-2dl pektinsocker, beroende på hur sött man vill ha den
2tsk äktavaniljsocker
Pressa jucien ur citrusfrukterna, skär skalen i bitar( tvätta av dem noga innan för att undvika det beska), blanda i de rivna morötterna, vaniljsockret och ev vatten.
Koka upp allt i ca 10min, tills det börjar likna en tjockkräm. Skumma ev av. Vrid ner värmen lite och låt puttra ytterligare 10min. Ha sedan i önskad mängd socker. Puttra ytterligare 10min tills sockret lösts upp.
Stänga av spisen och låt svalna. Häll upp på burkar och njuta på nyrostat eller färskt bröd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0