Fläderkaka

Den här kakan bakade jag första gången när jag fyllde år och sedan till Alex jobb när han fyllde. Den är ljuvlig.
Kokos och flädersmak i kakan och fläderkesella utanpå. Receptet är från början från tidningen Baka som jag skrev om tidgare. Har ändrat om lite i receptet men den blir lika god för det.
Flädertårta/kaka
2 ägg
1,5dl rörsocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
0,5 dl kesella
3 msk olja
0,5 dl vatten
2 dl dinkelmjöl
0,5 dl riven kokos
1 msk flädersaft
3 msk potatismjöl
ca 2 dl Kesella
100 g färskost (philadelphia)
2 msk outspädd flädersaft
1 tsk vaniljsocker, äkta helst
Viska ägg, socker och kesella poröst, sikta i mjöl, bakpulver, vaniljsocker, kokos, potatismjöl och sist vatten, saft och vatten. Stjälp över i en avtagbar form. Grädda på 200 grader i ca 25min tills kakan fått färg och känns fast inuti. Låt svalna. Blanda i ordning kesellatäcket och bred på när kakan svalnat. Garnera med mynta/citronmeliss och ställ svalt en stund så kesellatäcket får stelna till något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0