Blue cupcakes

Fick min första bakbeställning förra veckan inför en väns babyshower. Då baby F är en pojke så var valet av gaösyr självklart. Det är ett vanlig muffinsrecept som jag använder mig av, som jag använt en miljon gånger och pillar om i när jag vill ha det nyttigare/saftigare/lättare/matigare.
Formarna jag använde är små miniformar, en normal muffinssats på 15st räcker till det dubbla, ca 30st små, med denna smet.
2 ägg
1 dl rörsocker
2 tsk äkta vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl yogurt( turkisk, vanilj eller kesella går också lika bra)
2 msk matolja
2,5 dl dinkelmjöl
ca 5 droppar pressad citron
0,5 dl mjölk/vatten
Glasyr
100 g färskost
3 droppar pressad citron
2 tsk äkta vaniljsocker
1-2 dl floursocker, olika för hur lös/fast du vill ha glasyren
några droppar blå karamellfärg
Vispa ägg och socker, sikta i vaniljsocker, bakpulver. Blanda i citron, yoghurt, olja och mjölk. Sikta i mjölet och rör ihop smidigt. Klicka ut i halva formarna och grädda i 200 grader i ca 10-15min, beroende på ugn. Ta ut och låt svalna. Blanda samman alla ingredienser till glasyren. Spritsa ut den eller bred på den på cupcakesen. Garnera gärna med strössel/silverkulor. Lägg i en fin ask/fint fat.

Kommentarer
Postat av: J O H A N N A

Vilken söt blogg du har!

2010-05-28 @ 00:57:44
URL: http://junttiisradioactive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0