Tekakor

Jag är väldigt inne på att baka bröd för tillfället, så det blir nog en hel del brödrecept framöver.
I helgen har jag bakat tekakor. Lätta att göra och kalasgod som de är med lite smör och plägg eller till en sallad/paj.
Jag gjorde på ett halvt recept den här gången, för dubbelsats dubbla allting.
ca 12 st stora tekakor.
25 gram jäst
50 gram smör
0,5 dl kesella
3 dl mjök elle vatten
2 tsk honung
2 krm salt
ca 6 dl fullkornsmjöl
ca 4 dl durummjöl (jag hade fullkornsdurum)
Blanda degvätskan först. Jäst+smält smör, kesella och vatten/mjöl. Blanda sedan i mjölet lite i taget och knåda tills degen känns fast eller i ca 8 min med maskin.
Låt jäsa i 1 timma. Rulla ca 12 bullar till valfri storlek och platta till dem något och låt jäsa under bakduk i ca 40 min till.
Nagga ytan med en gaffel och in i ugn på 250 grader i ungefär 5 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0