Semlor




Semlor är inte så svårt att göra, varesig man köper färdiga bullar eller bakar dem från grunden.
Enklast är att göra solbullar när man gör bullarna, de kan användas till sockerbullar eller kanelbullar också.

Använde återigen min kära hemkunskapsbok för vetebullsrecept, solbullar.

Ca 10 stor eller 15 små

2 dl fingervarm mjölk/ heated milk (finger warm)
2 tsk torrjäst/ dried yeast
50 g smör/butter
0,5 dl kesella
1 tsk vaniljsocker
(1 tsk kardemumma/cardamon)
4-5 dl fullkornsmjöl/ wholewheat flour
0,5 krm salt

1 ägg till pensling/egg
Mandelmassa/ marzioan/almond paste
Grädde/ whipping cream
Bär/choklad/citronjuice - filling use either berries, chocolate/lemonjuice

Vispa ut torrjästen i den varma mjölken, smölt smöret och blanda i den tillsammans med kesellan. Sikta i de torra ingredienserna + salt+ ev. kardemumma. Knåda tills degen är len och täck över den i ca 40 min för jäsning.

Baka ut runda bullar och låt jäsa ytterligare 10 min. Pensla med uppvispad ägg och skicka in dem 225 grader i ca 8-10 min, tills bullarna fått färg.

När bullarna svallnat, skör av toppen och gröp ur mitten och blanda med lite mjölk och mandelmassa. Klicka i urgröpningen och fyll dem med grädde ovanpå. Sikta ev över lite floursocker. Vill man kan man göra alternativa fyllningar. Jag gjorde med bär och mascarpone. Ibland gör jag med chokladkräm+grädde. Våga testa nya kombinationer. Njut med mjök, som traditionen bjuder eller bara som den är med kanske en kopp te/kaffe.


Mix the dried yeast well with the warm milk, pour in the melted butter and kesella. Sieve the flour into, or gently stir it in, add vanilla sugar + cardamon+salt. Knead the dough smooth and let it rest for 40 min. Cut the dough into smaller pieces and bake round buns. Let them rest for another 10 min. Beat the egg and brush over the buns.
Put in the uven for about 8-10 in, until colour occur.

When the buns have cooled down cut off the top and take out the filling without breaking it. Mix the filling with mandelmassa+a little milk. Put it back and and whipped cream on top. Put the lid back and sprinkle over some icing sugar.
This time around I made semlor with berries and mascarpone as well. Delish new combo. Sometimes I use chocolate cream and whipping cream. Depends on what I fancy. Dare to try new combinations of this delicious Swedish treat.
Enjoy with some warm milk, as the tradition is, or with a cup of tea or coffee.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0