Äppelbullar

äpplebullar
Enkla bullar, tar en timma drygt att baka.
25 g torrjäst
2 dl mjölk
50 g smör/kesella
1 tsk vaniljsocker
2 tsk socker
1 tsk kardemumma
0,5 krm salt
ca 5 dl fullkornsvetemjöl
ca 1 dl äppelmos
2 tsk kanel
1 ägg till pensling
Eftersom det är torrjäst i receptet behöver ej mjölken värmas upp. Smält dock smöret först innan mjölken och jästen blandas. Häll i vaniljsocker, kardemumma, socker och salt och blanda runt tills allt löst upp sig. Sikta sedan i mjölet. Arbeta samman till en fin deg. Låt jäsa 15min och rulla sedan ut runda bullar i valfri storlek. Jag fick ut 13 st bullar av min sats. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Blanda under tiden samman äppelmoset och kanelen. När bullarna jäst klart tryck ett litet hål i varje bulle och klicka i en klick av äppelmosblandningen. Pensla bullarna och ställ sedan in i ugnen på 225 grader tills de fått fin färg, ca 10 min.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åhh vad gott det låter! Ska prova att baka i veckan tror jag. Det dumma är bara att vi har en sån liten frys. Ständigt full till bristningsgräns.



Gillar alla nya blogginlägg hun!

2010-10-31 @ 15:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0