18 April Cupcakes

Eftersom att jag fyller år den kommande veckan så har jag passat på att baka lite cupcakes till min barngrupp, en anledning att ha lite kalas på barnvis.
Jag gjorde en vanlig sats av cupcakes och fyllde småformar istället för de större muffinsformarna.
Till ca 20st småcupcakes:
1 ägg
0,5 dl rörsocker
0,5 dl kesella
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 dl siktat fullkornsvetemjöl
1 dl siktat dinkelmjöl
lite pressad citron
0,5 dl mjölk
Ev. 2 msk kakao+ smält mörkchokald med valfrismak, jag tog minchoklad denna gång.
Chokladkrämglasyr:
50 g mjukt smör
1,5 dl floursocker
1 tsk vaniljsocker
Ev. smält med mörkchoklad i valfrismak. Ibland godare att ha smak på chokladkrämen och ha själva cupcaken ganska neutral med bara kakao.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda i resterande ingredienser ganska snabbt, vispa helst inte, utan rör bara ihop det. Klicka ut i småformar och grädda i ca 10 min i 200 grader.
Låt svalna något innan chokladkrämen breds på. Dekorera med strössel/chokaldbit/godis/nötter/kokos.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0