Omgjorda Oatmeal cookies

oatmeal cookies
De här oatmeal cookiesen har jag gjort om en del och bakar dem på olika vis varje gång. de kommer från min favorit bakbok Deceptively Delecious.
Jag har bytt ut smöret mot kesella och brown sugar mot agavesirap den här gången. Jag brukar ha i antingen brun farin eller rörsocker i dessa annars. De blev inte lika fasta i konsistensen som vanliga cookies, men helt godkända.
De är hursom goda och fulla av nyttigheter, fast det behöver man inte tala om för dem man bjuder dem på.
Till ca 15 st
1 ägg
1 dl kesella
1 dl agavesirap
2 tsk bikarbonat
1 dl havregryn
1,5 dl fullkornsmjöl
1 dl russin
1 halv riven squash
1 mosad banan
1 riven morot
1 tsk vaniljsocker
Rör samman ägg, agavesirap och kesella, till en jämn smet. Blanda i mjöl, havregryn, bikarbonat, vaniljsocker, russin och rör sedan i de rivna morötterna, squashen och den mosade bananen.
Klicka sedan ut dem på bakplåtsklädd plåt. Grädda tills de fått färg i ca 10 min på 200 grader.
De blev som sagt lite mer mjukare i konsistensen än vanliga cookies. Prova att göra olika kombinationer och byt ut olika ingredienser. Om man har svårt för rivna morötter/squash kan man göra puré på dem istället och mixa russinen till smulor.
Agavesirp var första gången jag testade att baka med, den är mindre söt än vanilj/sirap/socker/honung. Kommer från en kaktusväxt och de känns och är nyttigare. Många förespråkar den, då den ger sötma men inte är lika söt som socker. Prova.

Kommentarer
Postat av: Jenny

sv; ja riktigt gott! :)

2011-01-31 @ 13:24:06
URL: http://cordell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0