Dessert Pizza



Hade Italienskafton i helgen, så när jag ändå gjorde vanlig pizza och hade pizzadeg, så sparade jag en liten del till att gör dessert pizzor, Gino Pizza kallar en del dem, då de har samma ingredienser som i efterrätten Gino.

Lite pizzadeg
mascarpone
lite vaniljsocker
färskfrukt
vitchoklad att riva över

Forma småsmå pizzor eller använd ett glas och ta ut mått.
Sprid ut ett lager mascarpone och sikta lite vaniljsocker över, strö över lite skivad frukt.
Tillsist riv över vitchoklad.
In i ugnen i ca 5 min på 225 grader tills chokladen smält och degen fått lite färg.
Smaskigt som efterrätt, drinktilltugg eller om man bara är sugen på något gott.



Ni ska få mitt hemliga recept, som är världen bästa till både bullar/bröd/pizza, med olika variationer då.
Det är hämtat från min första kokbok, dvs. min hemkunskapsbok. Den rymmer många enkla recept och tips.
Till en liten sats behövs:

2 dl ljummetvatten
3 msk olja
2 tsk torrjäst
1 krm salt
4-5 dl mjöl
(1 tsk fiberhusk)

Vispa ut torrjäsetn i vattnet och tillsätt oljan+saltet. Blanda i lite mjöl i taget och knåda till en slät deg. Degen ska jäsa i ungefär 30 min innan den kan bakas ut.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0